Historia
Lo Estatuto d’Autonomía d’Aragón tornó a dar vida a una Institución propia d’o reino d’Aragón abolida en 1707 chunto a los Fueros, la Deputación y las Corz.
Ye en 1115 cuan apareixe per primer vez la denominación de Chusticia d’o rei, referiu a Pedro Ximénez, en un privilechio concediu per Alifonso I lo Batallero a los pobladors de Zaragoza.
Este cargo, que debió de corresponder a lo d’un asesor d’a curia reyal, pasó a convertir-se en una institución propia d’o reino en as Corz d’Aragón celebradas en Exeya en 1265, an que se va establir ya como un chuez meyo que dirimiba los conflictos entre lo rei y la nobleza.
En 1283, lo Privilechio Cheneral d’Aragón confirma este carácter meyador, amplando la suya churisdicción a los pleitos y causas entre los propios nobles.
A lo largo d’o sieglo XIV, lo prestichio y la presencia institucional d’o Chusticia se veye incrementada: no nomás ye l’interprete de l’ordenamiento foral, sino que la suya presencia en as Corz, presidindo-las en ausencia d’o rei, refuerza la suya posición entre las institucions d’o reino.
Debant d’o Chusticia, los reis han de churar lo complimiento de fueros y observancias baixo la conoxida formula: “Nos, que somos tanto como vos y toz chuntos valemos mas que vos, vos femos rei d’Aragón, si churaz los fueros y si no, no.”
En l’exercicio d’a suya función churisdiccional destaca en os casos relacionaus con os dreitos y libertaz, a traviés d’os procesos forals de Firma de Dreito y de Manifestación.
Per medio d’a Firma de Dreito, un demandau garantizaba la suya submisión a la sentencia sin haber de dar caplieuta, mirando asinas d’evitar que podese veyer-se privau d’a posesión d’os suyos biens mientres lo proceso.
Con o Proceso de Manifestación, los aragoneses demandaban la intervención d’o Chusticia pa evitar una detención arbitraria u un proceso no achustau a Dreito, con violencia u turmento. Pa ixo, lo deteniu quedaba baixo lo emparo d’o Chusticia en la clamada Presón d’os Manifestaus an permaneixeba dica recebir sentencia, sin que garra autoridat podese tener-ie acceso.
La importancia politica d’o Chusticia no fació soque aumentar per sucesivas resolucions d’as Corz. No podeba estar arrestau, deteniu ni molestau per lo Rei ni per garra atra autoridat.
Dende 1442 se considera cargo vitalicio, sin posibilidat de destitución y adquieren muita relevancia los Lugartenients, de manera que se pasa d’una machistratura personal, la d’o Chusticia, a lo Chusticiau como institución.
Entremistanto, contribuyindo a enfortir lo carisma d’a Institución, dende lo sieglo XIII dica lo XVI, va prenendo cuerpo la leyenda d’os Fueros de Sobrarbe, que a traviés de diferents cronistas y churistas mira d’adotar de fundamento historico a las peculiaridaz forals aragonesas, exaltando l’orichen y dignidat d’o Chusticia que se pretendeba anterior a lo rei.
A leyenda replegada per Zurita y posteriorment per Blancas sitúa un d’os Fueros de Sobrarbe en estes termens: “Pa que no padeixcan danyo las nuestras libertaz veilará un chuez meyo, a qui será licito apelar d’o rei si danyase a belún y refusar-ne las inchurias si nunca las inferise a la republica”.
Con tot ixo, vinió a considerar-se la institución d’o Chusticia como la millor garantía d’os dreitos d’os aragoneses y como modelo en a defensa d’as libertaz contra l’arbitrariedat d’o poder.
La tensions surchidas debant d’os incomplimientos y omisions d’o poder reyal frent a los fueros, y la fayena de protección d’estes encomendada a lo Chusticia, va fer que se chenerasen tensions entre este y los reis, tensions que alcanzan lo suyo zenit en 1591.
Las revueltas ciudadanas conoixidas como las Alteracions d’Aragón acaboron con a decapitación d’o Chusticia Chuan de Lanuza V lo Mozo per concarar-se a la voluntat d’o rei Felipe II, qui heba dentrau en o reino d’Aragón con exercitos ta reducir las revueltas que se yeran producindo, a causa de l’intento d’o tribunal d’a inquisición d’apercazar y procesar a Antonio Pérez, natural de Guadalachara pero de familia aragonesa, aculliu a la churisdición d’o Chusticia Mayor per medio d’o dreito de Manifestación.
En as Corz de Tarazona de 1592 s’establioron importants restriccions a la figura d’o Chusticia, que pasó a estar nombrau per lo rei, y a las atribucions d’a Deputación d’o Reino.
Felipe V, qui heba churau en 1701 los Fueros debant d’o Chusticia Pedro Valero, suprimió definitivament la figura d’o Chusticia, asinas como la resta d’as institucions aragonesas y los Fueros d’Aragón per medio d’os Decretos de Nueva Planta.
Nomás quedoron en vigor los referius a lo dreito privau, que permaneixen dica los nuestros días.
La figura d’o Chusticia d’Aragón reapareixió en 1982, recullida en o Estatuto d’Autonomía d’Aragón y emparada per la Constitución de 1978.
Las actuals competencias d’a figura d’o Chusticia no se corresponden con as que tenió en o suyo orichen, que dimanaban d’a naixencia d’o Reino d’Aragón, anque sí se va mirar que tenese una posición institucional y unas funcions que bien podesen estar consideradas sucesoras d’aquellas.
Lo churista y ponent d’o nuestro Estatuto d’Autonomía, José Luis Merino, va escrebir que las funcions de l’actual Chusticia s’inspiroron en a definición que López de Haro en fació, como “defensor d’os fueros y observancias; sentinela d’as libertaz d’Aragón y vichía d’a constitución organizadera d’o Estau”.
Per ixo, como “defensor de fueros y observancias”, hue se configura como garant de l’ordenamiento churidico aragonés; como “vichía d’a constitución d’o estau”, actualment tiene la función de defender lo Estatuto d’Autonomía; y, como “sentinela d’as libertaz d’Aragón”, hue ye lo valedor d’os dreitos individuals y colectivos. A la finitiva, Aragón recuperó con l’Autonomía una institución que s’heba manteniu durant sieglos, dende la suya abolición con os decretos de nueva planta, en o subconscient d’os aragoneses.
Lo primer Chusticia d’a etapa moderna estió Emilio Gastón, designau per las Corz d’Aragón en 1987 en un acto cargau de simbolismo que se celebró en o Salón de Bispes d’o Palacio episcopal de Tarazona en una sesión plenaria extraordinaria. Gastón churó lo cargo debant d’as Corz y con a presencia en a sala de l’arqueta que conteneba las restas osias d’o Chusticia Chuan de Lanuza V.
Tanto la data como lo espacio estioron triaus de traza simbolica, ya que, en ixe mesmo Salón de Bispes, lo 2 d’aviento de 1592, Felipe II referendó con a suya sinyadura las Corz de Tarazona de 1592, que van suposar la fin d’a concepción d’o Chusticia como contrapoder a lo rei.
D’esta traza, quedó restaurada esta institución, 395 anyos dimpués que en o mesmo puesto hese estau retallada y espullada d’a suya esencia y función.
En 1993 estió triau Chusticia Juan Bautista Montserrat, qui exerció lo cargo dica 1998. Lo sucedió Fernando García Vicente, dica abril de 2018, momento en que las Corz d’Aragón trioron a Ángel Dolado Pérez, titular d’a institución dica lo 20 d’abril de 2023.